Filmová recenze: Sex Drive

Sex Drive je teenagerská komedie, která se unikátním způsobem vyhýbá zajeté osnově žánrově spřízněných bratříčků a sestřiček. Prosekává si vlastní cestu, na níž inovativním a zároveň ohromně vtipným způsobem dekonstruuje běžnou představu, jak by takový film pro dospívající měl vypadat. Tak. A teď tu o Perníkové chaloupce.

Psal se rok 1999, když do kin naběhli Prci, prci, prcičky, jejichž záchodový humor dal vzniknout silnému fenoménu, kam se pro výkaly a zásuny nechodí daleko. Tématika ztráty panictví lákala do kin a tomuto prvnímu kousku se nedá upřít snaha být celkem originální. Jistě, někdy byly fórky extrémně trapné a přespříliš vulgární, ale stejně dílko bratrů Weitzových drželo pohromadě. To nápodoby, které se začaly na prcičkovském úspěchu přiživovat, už leckdy skřípaly tak moc, že by to nespravil ani sud kolomazi. Trend postupně upadal, aby na něj do jisté míry navázala produkce Judda Apatowa s kousky jako Zbouchnutá nebo Superbad. A zase se objevují nápodoby, přičemž některé kombinují všechny snímky dohromady. Sex Drive je naprosto ukázkový případ.

Vypráví o osmnáctiletém Ianovi, který má přibližně tolik sexuálních zkušeností jako běžná stolní lampa. Svého panictví by se rád zbavil, ale jaksi mu to nejde. Klidně by to zkusil se svojí nejlepší kámoškou Felicií, jenže ta je pro změnu zakoukaná do jeho metrosexuálního kámoše Lance, rozeného Don Juana. Ian tedy zkouší uspokojit své fantazie aspoň na internetu. Právě na něm se seznámí s krásnou neznámou, která mu slíbí sympatické povyražení za předpokladu, že za ní pojede přes půlku Spojených států. Jaké je nejracionálnější vyřešení této situace? Sbalit si pár věcí, vypůjčit si bez dovolení auto trhlého bratra, nabrat dvojku přátel a vydat se na cestu plnou bláznivých dobrodružství.

Snaha vypadat jako teenagerští kolegové v Sex Drive stříká z většiny záběrů. Není to ale pouhá nápodoba, vypůjčení některých prvků nebo snaha dané scénky parodovat, je to spíš (s)prosté vykrádání. Jedna z úvodních scén třeba dodržuje schéma z proklamovaných Prciček natolik důsledně, až to vypadá, že se točilo snad i ve stejném pokoji, jinde se dvojice hláškujících postav snaží trapně variovat zhulenou dvojku z Posledního mejdanu. Čím víc podobných komedií máte nakoukáno, tím víc to mlátí do očí. Režisér Sean Anders sice scénky dávkuje v solidním tempu, jenže laciným kopírováním úsměvu zrovna často nedocílí.

Povadlé koutky nezvýší ani tím, když ze dvou hlavních kluků udělá nesympatické mamlasy. U Iana je pochybný jeho charakter. Může to být klidně stydlín, na tom není nic špatného, ale když už má tendenci hledat někoho na sexování a scénář mu přihraje holčinu, která by si to rozdala i se Sloním mužem, opravdu nevypadá důvěryhodně nečinné sezení. A v této komedii to není ani vtipné. Vtipně, avšak ne způsobem, v jakém byl pravděpodobně zamýšlen, oproti němu působí jeho kámoš Lance. Navléknout otravného brýlatého tlouštíka do výrazných oblečků a udělat z něho baliče první třídy je asi stejně chytrý nápad jako uprdnout si ve výtahu a zahlásit „já to nebyl“. Hlavně když jste tam jen dva.

Na druhou stranu se relativně povedl komparz třech dalších postav. Felicii ztvárnila sympatická Amanda Crew, takže je na koho koukat. Ianova bratra (předělávku Stiflera) zase obsadil James Marsden, který svoji roli žene do extrému, díky čemuž je to ve výsledku vážně sranda. A za poslední vyloženě světlý bod se dá považovat komediant Seth Green. Vousatý amiš, který opravuje auta a takřka každou větou hláškuje, k němu zkrátka pasuje.

Bylo by ale špatné opomenout ještě jednu zásadní chybku Sex Drive, která souvisí s naším uvedením. Tuzemský distributor ho totiž nasazuje v době, kdy se ve světě už dávno povalují DVD s prodlouženou verzí. U podobných komedií sice přidané minuty běžně představují nepotřebné zbytky, jenže tady se jim nedá upřít kvalitní zesměšňování sebe i celého žánru. Autoři v režisérském sestřihu mimo jiné pracují s očekáváním, že divák chce vidět intimní partie, a tak třeba nechají určitým místem absolutně bez souvislosti proběhnout řádně prsatou holku. Podobně úchylných pitomůstek se tam dá najít ještě několik, jenže co s tím, když je verze pro kina jen nepříliš fungující variací na mnohokrát viděné. Odpověď je vlastně jednoduchá. Objednat ze zahraničí nebo počkat (nebo…však vy víte), protože jinak Sex Drive průměr nepřeskočí ani v sedmimílových botách.

Hodnocení: 50%

Sex Drive

Česká premiéra: 19. března 2009